4 tips waarmee je het werken met reserveringen (weer) rendabel maakt

Sinds 1 juni zijn onder andere restaurants en cafés in Nederland weer beperkt open. Eén van de voorwaarden voor de openstelling is dat bezoekers moeten reserveren. Op die manier wordt de instroom van bezoekers gereguleerd. Maar naast dat veel bedrijven niet bekend zijn met deze manier van werken, weten veel bedrijven die daar wel bekend mee zijn niet hoe ze in deze situatie het maximale eruit halen. In dit artikel geven we je 4 tips waarmee je het werken met reserveringen (weer) rendabel maakt.

Cocktail

1. Werk met dagdelen en tijdsloten

Het werken met tijdsloten ligt misschien voor de hand, maar it’s better to be safe than sorry. Bij het hanteren van dagdelen en tijdsloten ben je er zeker van dat je ten alle tijden de capaciteit van jouw locatie maximaal benut. Niet iedere (groep) bezoeker(s) blijft tenslotte automatisch even lang zitten. Het kan dus voorkomen dat er een tafel leeg komt te staan wanneer bezoekers eerder vertrekken, zonder dat er een reservering op hun bezoek aansluit. En dat terwijl er op andere momenten misschien wel meerdere bezoekers "in de rij staan" om één plekje te bemachtigen. Zo loop je al snel omzet mis.

2. Stel een reserveringsprijs in

Gezien je maar een beperkt aantal gasten mag ontvangen wil je misschien niet dat een bezoeker een tijdslot reserveert voor enkel een kopje koffie. Hanteer in dat geval een reserveringsprijs die de bezoeker als voorschot betaalt. Je bent dan verzekerd van een bepaald bedrag aan omzet per bezoeker én minimaliseert de kans op een ‘no show’. Je kunt er uiteraard voor kiezen om het voorschot weer in mindering te brengen op de rekening van de bezoeker.

3. Blijf ‘in control’ en gebruik tickets

Stuur je bezoeker na het maken van een reservering een ticket toe, bijvoorbeeld met een unieke QR-code. Wanneer de bezoeker zijn of haar ticket bij aankomst laat zien, weet je zeker dat hij of zij een reservering plaatste. Het scannen van tickets zorgt ervoor dat je altijd weet hoeveel mensen je nog kunt verwachten en stelt je in staat om aan te tonen hoeveel bezoekers er binnen een periode en/of tijdslot aanwezig waren.

Social media

4. Leer je bezoekers kennen

Social media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven en erg belangrijk om je doelgroep mee te bereiken. Plaats daarom trackinglinks in je shop om inzicht te krijgen in je doelgroep. Het is mogelijk om AVG-proof gegevens te verzamelen over je bezoekers. Kom er onder andere achter hoe oud je bezoekers zijn of waar ze vandaan komen. Op die manier stel jij jezelf in staat om je doelgroep in het vervolg nóg efficiënter te bereiken, door gericht(er) te adverteren op social media kanale zoals Facebook, Instagram en YouTube.