Waar moet je als ondernemer op letten in aanloop naar de 1,5 meter-samenleving?

We stevenen af op een 1,5 meter-samenleving. De ‘heropening’ van Nederland komt steeds dichterbij. Dat is voor velen goed nieuws, maar hoe weet je of jij er klaar voor bent om de (spreekwoordelijke) deuren weer te openen? Er is volop aanbod van ‘corona-maatregelen’: polycarbonaat schermen, vloerstickers en afzettingen zijn slechts een greep uit het totaal. Het klinkt wellicht aanlokkelijk. Want jij wilt toch ook dat jouw medewerkers veilig naar hun werk veilig kunnen en dat bezoekers zien dat jij je verantwoordelijkheid neemt?

Maar wat is de juiste keuze om gezond te zijn én te blijven? Waar vind je de balans tussen kosten en baten? Zeker nu moeten kosten zorgvuldig afgewogen worden en vooral effectief zijn in die zin dat ze jou helpen bij het heropenen of openblijven. Je hebt vast al van alles en nog wat voorbij zien komen. De kans bestaat dat je door de bomen niet bos niet meer ziet. Om je daarbij te helpen zetten we een aantal aandachtspunten op een rij.

Redeneer in oplossingen of concepten

Vraag jezelf af wát je wilt bereiken. Veel producenten bieden producten aan die nu ook toepasbaar lijken als middel om te voldoen aan de richtlijnen. Jij bent alleen niet zozeer gebaat bij vloerstickers of polycarbonaat schermen. Jij bent gebaat bij een oplossing of concept. En zoals je inmiddels weet, vind je die in tal van vormen. Het gaat erom welke combinatie van producten voor jouw situatie het meest effectief en kostenefficiënt is.

Laat je adviseren door experts

Het is lastig om jezelf te (blijven) focussen op jouw kerntaken, wanneer jij je ook moet bezighouden met crowd management in je pand en het beheersen van publieksstromen daaromheen. En dat zijn ook nog eens twee totaal verschillende takken van sport. Laat je daarom adviseren door experts in deze vakgebieden. Een bijkomend voordeel is dat deze adviseurs kijken naar de ideale mix van producten en voor jou een totaalconcept opstellen. 

Kies de juiste betaalwijze

Het is niet ondenkbaar dat sommige maatregelen verplicht blijven tot er een vaccin in. Stel jezelf de volgende vraag: is het aannemelijk dat jouw oplossing permanent is, of is deze tijdelijk met eventueel een optie tot verlenging? Een concept kopen kan zomaar goedkoper uitvallen wanneer je deze voor een langere periode moet inzetten. Denk dus goed na over of je een concept wilt huren, kopen of leasen.

Geef de voorkeur aan maatwerk

Natuurlijk zijn er ook kant en klare concepten. En ook niet alle concepten zijn in alle situaties even effectief. Wees daarom kritisch en geef de voorkeur aan maatwerk. Een totaalconcept waarbij vloerstickers zijn inbegrepen die geen doel dienen, is niet jóúw totaalconcept.

Ga voor alles-in-1

De mogelijkheid bestaat dat jij verschillende maatregelen bij verschillende leveranciers inkoopt. Houd rekening met het feit dat deze verschillende maatregelen mogelijk niet compatible zijn. Je loopt daarmee het risico dat de maatregelen niet effectief zijn en je op termijn aanvullende maatregelen moet treffen. Zoek daarom naar één partij die het gehele pakket aan maatregelen kan leveren.

Doe het voor je bezoekers

Natuurlijk tref je maatregelen waardoor je aan de richtlijnen voldoet en straks weer open kan. Vergeet alleen niet dat jouw maatregelen maar een onderdeel zijn van het totale maatregelenpakket waarmee een bezoekers dagelijks geconfronteerd zal worden. Doe je daarom alleen het broodnodige of wil je het de bezoeker zo aangenaam als mogelijk maken en faciliteer je hem of haar van deur tot deur?